“Thank You, Miyuki” by Roxane Marie Galliez and Seng Soun Ratanavanh

2022-06-13-ThankYouMiyuki-1

Miyuki is eager to “meditate.” But when does it begin? How does it begin? What do you do? In “Thank You, Miyuki” her grandfather helps her delve into her curiosity for the unknown. Somehow a year had flown by since my last post, which was also about a young Japanese girl and her grandfather. Finding this book and wanting to share about it feels like I’m picking up exactly where I left off. 

With stunning illustrations by Seng Soun Ratanavanh, author Roxane Marie Galliez delicately introduces the idea that when we meditate, we notice our surroundings more. In the story, Grandpa also insists Miyuki to appreciate things like clouds as they are, not what they look like or in relation to something else. The drawings show the characters smaller than flowers, insects, and fishes, which hint at the strong connections we make to the world around us when we begin to use our senses to see, smell, touch, hear, and taste. Without overly addressing a concrete definition of meditation, the author and the illustrator allude that meditation can be done anywhere at any time.

Meditation is often introduced as something to be done indoors, seated, with eyes closed. Yet this book opens our minds to be curious that meditation can be done outdoors, while walking, with eyes open. In a very structured world we live in now, meditation is usually offered as a class, which has a beginning and an end. However, Miyuki learns to her surprise that she had been meditating all along her day, not putting any significance on when, where, or how it began and ended. I highly recommend this to children and adults looking to know more about meditation and mindfulness.

If you want to introduce this book at home or in a classroom setting, here are some questions you can ask depending on the child’s age.

For Pre-K to 3rd graders:

  1. Grandpa encourages Miyuki to use her senses to meditate. What are the five senses?
  2. Choose an object and explore it using the five senses.
  3. If you could choose a place to meditate, where would it be?

And for older kids, 4th grade and up:

  1. Grandpa and Miyuki’s meditation was an active one involving interaction with nature. What would your meditation look like?
  2. At the end of the story, Miyuki expresses that “it feels good to be here right now.” What do you think that means?

Some tips for introducing meditation and mindfulness to youth:

Kids, especially at a younger age, will not stay still and the idea of meditation will be very short. Walking meditation may help. In walking meditation, one would take slow steps on a mat or around the room, noticing the sensations of their feet and the ground beneath them. As for older students, body scans might help notice their emotional stresses or growth pains. For all students, always give them heads up if you’re going to dim the lights in your classroom, close the curtain, or play any music. Also let them know if you (the grownup) will be walking around during the meditation and why, as to not startle them. Always give the option to keep eyes open during meditation as not everyone feels safe closing their eyes. Give plenty of options for how they want to get settled: perhaps on the floor, a chair, a cushion, laying down, legs up the chair, legs up the wall, or standing. Keep an open mind as to what feels “meditative” to each student. 

2022-06-13-ThankYouMiyuki-2
2022-06-13-ThankYouMiyuki-3
2022-06-13-ThankYouMiyuki-4
2022-06-13-ThankYouMiyuki-5

前回の投稿からいつの間にか一年が経っていましたが、今回も偶然に日系の女の子とそのおじいちゃんのお話です。主人公のミユキは瞑想をするおじいちゃんを見て「自分もやりたい!」と言い出します。しかし、どう始めるのか、何をするのか、そもそも瞑想とは何かも彼女はわからずにいます。そんなミユキをおじいちゃんはそっと誘います。周りにある自然を見てごらん、と。見て何を感じるのでもなく、何を思い浮かべるのでもない。ただ見るだけ。

幼いミユキには理解し難いですが、ものをただ見て、そのままの状況を受け止めるのが瞑想の一つのアイディアだということがよく伝わります。感情移入せず、観察して深く掘り下げるのでもない。今見えること、そして肌、鼻、耳、舌で感じられることを気に留める。明確な始まりや終わりもなく、いつでも好きなだけ出来る。シンプルで奥深い瞑想とマインドフルネスの世界におじいちゃんは案内してくれます。

瞑想は宗教的なイメージや、何か的確な意図がないとできないような印象があるのではないでしょうか。例えばヨガを練習する人だとか、欧米の大きな会社のボスが休憩時間にメディテーションルームで新しいビジネスアイディアを悟ったとか。しかしこれはあくまでも瞑想に対する偏見であって、実際にはもっと自由なものなのだとこの本は教えてくれます。まず、室内でなくても行えること。座っていても、歩いていても、どこでも出来ること。そして最後に時間を決めなくても、一日中でもできること。

幼稚園児から小学校3年生くらいまでの生徒にこの本を読み聞かせる場合、このような質問を問いかけることができます:

  1. おじいちゃんはミユキに五感を使って瞑想を教えます。五感とは何でしょう?
  2. あなたの周りにある何か一つのものを選んでください。そして五感を使ってそのものをよく知ってみましょう。何か新しい発見はありましたか?
  3. 瞑想をする場所を選べたら、どこでしたいですか?

小学校4年生より上の学年の場合:

おじいちゃんとミユキの瞑想タイムは自然の中で周りをじっくり見つめるような時間でした。あなたの瞑想タイムはどうゆう風に過ごすと想像しますか?

お話の最後に、ミユキは “It feels good to be here right now.” (いま、ここにいることが幸せ)とおじいちゃんに伝えます。それはどんな意味だと思いますか?

クラスルームで瞑想やマインドフルネスを紹介したいと思う方へ:

生徒の年齢が若ければ若いほど、じっと座っているのが難しいのは多分ご存知でしょう。幼稚園児や小学校低学年の場合、ウォーキング・メディテーションと言った歩きながらできる瞑想を試してみるのもいいかもしれません。ゆっくり歩きながら、自分の足がどのように動き、どのように地面と接して、どんな感覚なのかを感じ取る瞑想です。クラスルームで瞑想を行う場合、生徒には色々なポーズのオプションを紹介しておくのがベストだと考えます。座るなら椅子やクッション、床、など。床に寝転んで足を椅子に上げるのも、壁にそって足をあげるのもアリです。立つのももちろんOK。生徒によってリラックスできる体制は違うのです。そして、もし指導者(あなた)が部屋を動き回るときや電気の明るさを調節する場合、生徒に「今から〜しますと」伝えましょう。瞑想の状態にいる場合、誰かが周りで動き始めるとびっくりし、不安になる子もいるかも知れません。最後に、目は開けたままでも、瞑っても大丈夫と声かけしてあげましょう。生徒それぞれが自分の「安全と感じる体制」を認識し、実行できる環境を作ってあげましょう。

Leave a comment